Statens corona-SMS, succé eller misslyckade?
Regeringens massutskick av SMS kring covid-19 är det nog få som missat eller som inte tyckt något om, men fick det någon effekt?
Med hjälp av de fyra mobiloperatörer som bygger egna mobilnät skickade regeringen i måndags ut ungefär 12 miljoner (för skattebetalarna gratis) SMS till svenska befolkningen. Så länge man har en mobil i landet är det med andra ord för de flesta svårt att missa regeringens meddelande. Mobilerna runt om i landet hann knappt vibrera klart innan livlig debatt infann sig. Meddelandets innehåll kan verkligen diskuteras men hade detta taffliga SMS någon som helst effekt?
JA är det korta svaret, det hade det faktiskt! Och då syftar jag inte på att regeringen skickar ett så taffligt meddelande medvetet för att få all mediauppmärksamhet och debatt. Hade man varit så strategisk skarp hade dödstalen varit något helt annat. Utan det jag syftar på är sökstatistik från Google.
Varför statistik från Google? Jo för i regeringens meddelande finns ingen länk inkluderad (vilket ur ett IT-säkerhetsperspektiv är sunt eftersom du ju ändå aldrig ska klicka på denna typ av länkar) utan för att göra som meddelandet uppmanar till, läsa på webbplatsen Krisinformation, behöver svenskar googla eller skriva in adressen manuellt. Vi kan väl anta att de flesta googlade…
På Google Trends syns en markant ökning av svenskarnas sökningar på krisinformation/krisinformation.se dagen för utskicket. Grafen visar den senaste veckans sökningar (och i utveckling inte absoluta tal).
Men sett till de senaste 12 månaderna är ökningen mycket blygsam. Det är istället mitten på mars och början av april som toppar. Dessutom sett till relaterade sökningar verkar webbplatsen inte vara en särskilt känd webbplats för svenskarna.
Avsändaren för SMS:et ”Fohm, MSB” har även det debatterats. Flera menar att Fohm borde varit folkligare FHM men trots detta visar sökstatistiken tydliga ökningar för söktermerna MSB och FHM. Grafen visar den senaste veckans sökningar på MSB (blå) och FHM (röd).
Samt graf för samma termer men för de senaste 12 månaderna. Sökterm FHM slår markant all time high!
MSB själva skriver ”under måndagen var det 3,5 miljoner besök på Krisinformation.se, att jämföra med de 54 000 besök som webbplatsen hade måndagen före”. Myndigheterna säger sig även ha sett ökat besökande till sina egna webbplatser.
Om regeringens SMS kommer påverka smittspridningen låter jag vara osagt men effekt och lett till handling hos medborgarna har meddelandet bevisligen i någon form haft. Det verkligt svåra återstår, ledarskap och personligt ansvar.
MSBs frågor & svar kring SMS-utskicket finns här.